Interview Pathé - Het geheim van het succes van Pathe mobiel

Pathé mobiel bereikte een mijlpaal van 1 miljoen verkochte tickets. Wat kunnen wij leren van het succes van de Pathé app? Ik vroeg Youry Bredewold, senior manager marketing en communications bij Pathé, een aantal vragen over het succes van afgelopen jaar en hoe zij hun mobiele strategie willen gaan doorontwikkelen.

Het afgelopen jaar heeft Pathé mobiel een enorme groei gekend. Waar komt in jullie ogen deze groei vandaan?

Deze groei komt met name vanuit de toevoeging van de Pathé app voor Android. De jaren daarvoor concentreerden we ons vooral op iOS, omdat het online gebruik op dat platform vele malen hoger was dan Android. Toen we de eerste omschakeling zagen hebben we daar met Sharewire direct op ingespeeld. Ook zijn er verdere verbetering aan de functionaliteiten gerealiseerd en is het gebruiksgemak flink verbeterd.

Pathé was één van de eerste bedrijven in Nederland die met een app uitkwam in 2007. We zijn nu 5,5 jaar verder, welke meerwaarde biedt mobiel Pathé vandaag de dag?

Ik zou het om willen draaien en zeggen dat mobiel tegenwoordig geen meerwaarde meer biedt, maar een levensvereiste is. Zonder mobiele strategie kan geen enkel bedrijf of merk meer bestaan. De consument staat letterlijk op met zijn mobiel en gaat ermee naar bed (het is vaak de eerste handeling die men doet als men wakker wordt: kijken op je mobiel). Wil je je merk onder de aandacht houden en sales genereren dan moet je daarop aanwezig zijn. Zo niet, dan heb je geen bestaansrecht meer in de nabije toekomst. De uitdaging blijft dan uiteraard wel om goed gebruik te maken van alle devices en rekening te houden met je merkwaarden. Er zijn nog teveel bedrijven die een app lanceren die kant nog wal raakt. Je kunt dan als directie wel zeggen dat je presence hebt op de mobiele markt, maar geen consument zit er op te wachten of zal er gebruik van maken.

Apps zijn erg populair en ook in de filmbranche ontwikkelen zich nieuwe app concepten zoals de film APP waarbij een app als second screen gebruikt kan worden tijdens de film. Verwacht Pathé dat het gebruik van smartphones en tablets een grotere rol zal gaan spelen in en om de bioscoop?

Dat is lastig te voorspellen. Zelf vond ik het nogal afleidend werken en was ik op sommige momenten meer bezig met mijn smartphone dan met de film. Aan de andere kant: de nieuwe generatie is volledig opgegroeid met mobiele telefoons en er letterlijk mee vergroeid. 2 uur lang je mobiel niet gebruiken tijdens het film kijken, is voor hen bijna niet te doen. Misschien is het een generatieding en zullen de toekomstige bioscoopbezoekers een second screen afdwingen. Binnen het gros van de huidige bioscoopbezoeker is dat echter niet het geval. Dat er veel gaat veranderen staat vast, maar hoe het uitgewerkt zal worden is nog onduidelijk. Wat dat betreft moeten we ons ook realiseren dat we feitelijk nog aan het begin staan van alle mobiele ontwikkelingen. Over 20 jaar zullen we lachen over hoe ouderwets we met dit soort zaken omgingen. Kijk hoe vreemd het nu is om te bedenken dat we begin jaren 90 geen mobiel hadden!

Het aantal ticket verkopen via Pathé mobiel is het afgelopen jaar vertienvoudigd. Dit motiveert veel organisatie om ook een mobiele strategie te gaan ontwikkelen. Wat wil jij vanuit jouw ervaring aan deze bedrijven meegeven?

Sales is belangrijk, maar verkeerd om als enige of primair uitgangspunt te gebruiken. Het gaat om aanwezigheid, iets toevoegen aan je merkbeleving, convenience bieden aan je doelgroep, etc. Als je daaraan voldoet, volgt de sales vanzelf. Andersom zal het eerder tegen je werken, omdat het er dan te dik bovenop ligt.

Pathé kent meer dan 750.000 actieve gebruikers per maand en met de groei van mobile internet is het is niet ondenkbaar dat in 3-5 jaar de website Pathé.nl vaker via mobiel (smartphones en tablets) dan desktop bezocht zal worden. Naast ticket sales is advertising ook een belangrijk verdienmodel. Hoe bereidt Pathé zich voor op deze toekomst?

Dat is absoluut waar. Ik denk zelfs dat in 2015 mobiel groter is dan de website. We zijn op dit moment bezig om een nieuwe interactive en visual design op te stellen, zodat we een nieuw fundament bouwen voor alle devices. Het is mijn overtuiging dat de consument op termijn geen verschil meer ziet tussen mobiel en websites. Alles is online en het device dat je gebruikt mag niet beperkend werken. Dus als je gewend bent op pathe.nl bepaalde functionaliteiten te gebruiken dan wil je die ook op Pathé Mobiel. Nu is mobiel vaak een vereenvoudigde versie van online, maar dat zal niet lang stand houden.

Sharewire is sinds het begin verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de mobiele apps. Welke rol heeft Sharewire voor Pathé gespeeld?

Sharewire is altijd een partner geweest in plaats van een leverancier. Zeker in het begin hebben we alles samen ontwikkeld en heeft Sharewire ons soms ook overtuigd om net even verder te gaan dan dat we wellicht zouden willen. Daar moeten we hen heel erkentelijk voor zijn, want zonder die voortrekkersrol hadden we deze grote stappen niet kunnen maken. Gelukkig is het mobiele besef nu vele malen beter ontwikkeld bij ons en zijn we elkaars sparring partner geworden. En dat werkt erg prettig.

Het interview met Youry Bredewold is afgenomen door Humphrey Fredriksz, Sharewire.

Lees meer over Sharewire

Ook succesvol apps laten ontwikkelen? Download onze presentaties en brochures.
Blijf op de hoogte van Sharewire, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel dit artikel:

Naar overzicht