Randstad

Samen met Randstad ontwikkelde Sharewire de mobiele huisstijl voor Randstad. De mobiele huisstijl is de leidraad voor alle operating companies van Randstad wereldwijd.

ACHTERGROND

Randstad is actief in meer dan 70 landen. Als merk is het dus belangrijk om in al die landen een consistente uitstraling te hebben. Randstad doet dit al middels de website, die is in alle landen gelijk. Mobiel is echter ook in de uitzendbranche belangrijk en zodoende wilden zij een dergelijk concept voor mobiele sites. Het uitgangspunt was een concept en mobiele huisstijl voor de toekomst. Daarnaast moest het flexibel genoeg zijn om in alle landen inzetbaar te zijn.

OPLOSSING

Sharewire heeft met een kernteam van Randstad uitgewerkt wie hun gebruikers zijn, wat zij willen en hoe ze dat kunnen bereiken. Door middel van meerdere workshops zijn de mobiele gebruikers van Randstad wereldwijd in kaart gebracht. Op basis van deze persona’s en user stories is een outline gemaakt van een mobiele site. Deze mobiele site biedt functionaliteit die voldoet aan de wensen van de gebruiker, die staat centraal. Hiermee sluit het concept aan bij de kernwaarden van Randstad.

Het concept is vervolgens uitgewerkt in een interactie ontwerp. Dit interactie ontwerp is getoetst op gebruiksvriendelijkheid middels een usability test. Een bevestiging dat de mobiele site eenvoudig en snel in gebruik is en dat de gebruiker centraal staat.

Het visueel design is Randstad. De kleuren en stijlelementen van de sterke Randstad huisstijl zijn toegepast op het mobiele design. Hierbij is rekening gehouden met het mobiele karakter en zijn dus, waar nodig, specifieke mobiele aanpassingen gedaan.

Uiteindelijk is er op basis van het interactie ontwerp en visueel design een huisstijlgids ontwikkeld die operating companies helpt bij het ontwikkelen van hun mobiele site. De operating company kan kiezen uit een quick-start of een extended versie al naar gelang hun behoefte.

Als laatste heeft Sharewire voor Randstad een handleiding geschreven die de marketing handvatten biedt bij het ontwikkelen van de mobiele site op technisch vlak. Concrete tips en aandachtspunten waarmee de marketeer beslagen ten ijs komt.

RESULTAAT

Op dit moment zijn de mobiele sites van Randstad Duitsland en Portugal live. Andere landen volgen in 2013.

Naar overzicht